Friday 28 April 2017

FAEDAH GUNA & KITAR SEMULA BAHAN TERBUANG

5 FAEDAH RECYCLE, REDUCE AND REUSE.

1) Menjimatkan wang dari membeli barang baru.

Dengan mengitar semula barang baru kita dapat mengurangkan kos dalam pembelian barang.

Image result for kitar semula Image result for jimat duit

2) Menambah pendapatan isi rumah.

Bahan yang boleh dikitar semula seperti tin aluminium dan kertas surat khabar boleh dijual kepada pemborong bahan terpakai. Boleh ajar anak-anak untuk belajar berdikari mencari rezeki halal dan mengajar mereka erti menghargai wang yang diberikan ibubapa mereka.


3) Mengurangkan pencemaran alam sekitar.

Mengurangkan bilangan sampah yang memenuhi atas muka bumi, dalam sungai, dan laut. Dengan mengitar semula kertas kita dapat mengurangkan penebangan pokok untuk membuat kertas.

Image result for pencemaran alam sekitar

4) Menjadikan diri sendiri dan orang sekeliling lebih kreatif dan berinovasi.

Banyak sampah dan barang terbuang menjadi kraftangan unik yang bernilai tinggi dihasilka oleh tangan-tangan kreatif. Untuk menjadi kreatif anda perlu cuba belajar dari mereka yang kreatif dan melakukan latihan yang berterusan.

Image result for bahan terbuang kreatif Image result for bahan terbuang kreatif 

5) Boleh membuat lebih banyak kebajikan kepada orang sekeliling. 

Pakaian sekolah anak-anak yang lama dan masih elok boleh disumbangkan kepada keluarga yang memerlukan atau diserahkan kepada mana-mana badan kebajikan atau NGO yang menguruskan sumbangan untuk pelarian perang. Anda boleh tanam ulam-ulaman dalam bekas plastik yang tidak digunakan di belakang rumah dan apabila keluar hasil bolehlah berikan kepada jiran sebelah.

Image result for derma pakaian terpakai

No comments:

Post a Comment

PERTANDINGAN KITAR SEMULA

ANJURAN SEKOLAH Pada 14 April 2011, Bertempat di SMKPP, Bidang Teknik & Vokasional telah mengadakan pertandingan kitar semula sempe...